Tytuł: Zbrodnie na ludziach i ich prawach
Grupa docelowa: klasy VII-VIII szkoły podstawowej.
Pomysł: Zajęcia opierają się na założeniu, że zapoznanie się z elementami wystawy wirtualnej pt. „Radogoszcz 1945 – świadectwa zbrodni” ma być dla uczestników przyczynkiem do refleksji o współczesnych obliczach praw człowieka i przypadkach ich łamania. W trakcie zajęć uczestnicy poszukują analogii i odniesień pomiędzy zbrodniami popełnianymi w czasie II wojny światowej, a współczesnymi konfliktami, w których nie są respektowane podstawowe prawa każdego człowieka.
Czas realizacji: 90 min. (plus czas potrzebny na zapoznanie się z wystawą wirtualną).
Potrzebne:
- papier, długopis lub inne narzędzie do notowania;
- komputer / tablet z dostępem do Internetu;
- w przypadku zajęć tradycyjnych – duże arkusze papieru, ołówki, kredki, mazaki, flamastry.
Przebieg:
- Osoba prowadząca zajęcia wprowadza uczestników w podstawowe zagadnienia dotyczące praw człowieka. Wyjaśnia ich genezę, podstawowe rodzaje, podając jednocześnie przykłady, które mogą być najbliższe uczestnikom (prawo do dobrego życia, rzetelnego sądu, decydowania o swoim życiu, szczęścia, prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, do głoszenia swoich poglądów i opinii, zakaz stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub wymierzania kar cielesnych, zakaz skazywania człowieka za czyn, który nie stanowił przestępstwa w chwili jego popełnienia).
- Osoba prowadząca zachęca uczestników do odwiedzenia fragmentów wystawy wirtualnej „Radogoszcz 1945 – świadectwa zbrodni”. Prosi, aby zwrócili szczególną uwagę na treści przedstawione w części pt. „Miasto w żałobie” i „(Nie)Sprawiedliwość”.Ich celem ma być odnalezienie w relacjach prasowych dotyczących procesów zbrodniarzy radogoskich oraz w sentencjach i uzasadnieniach wydawanych w tych sprawach wyroków przykładów łamania praw człowieka, w ich współczesnym rozumieniu. Warto zachęcić uczestników, aby zwrócili uwagę, w jaki sposób o tych bulwersujących zbrodniach donosiła ówczesna prasa, która w większym stopniu niż dokumentacja sądowa ilustruje nie tylko fakty, ale również towarzyszące im emocje i reakcje społeczeństwa.
- Po zakończeniu zwiedzania wirtualnej wystawy, osoba prowadząca inicjuje z uczestnikami rozmowę na temat przykładów łamania praw człowieka w kontekście niemieckiej okupacji na ziemiach polskich, w szczególności – na przykładzie działania i likwidacji Rozszerzonego Więzienia Policyjnego Radogoszcz. Uczestnicy biorą udział w dyskusji zgłaszając przykłady łamania konkretnych praw człowieka, zaczerpnięte z treści wystawy. Następnie moderator dyskusji może zachęcić uczestników do wskazania we współczesnej rzeczywistości przykładów łamania praw człowieka w sytuacjach analogicznych lub zbliżonych do tych, jakie miały miejsce podczas II wojny światowej. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na źródła tego rodzaju zjawisk tkwiące w ideologiach i doktrynach politycznych propagujących nierówności, dyskryminację i nietolerancję, również w otaczającej nas rzeczywistości.
- Osoba prowadząca może zaproponować uczestnikom zadanie praktyczne. Jeśli zajęcia odbywają się tradycyjnie – w klasie lub salce warsztatowej – praca może mieć charakter manualny i zostać wykonana przy użyciu papieru, przyborów do pisania, kredek i mazaków. Jeśli zajęcia odbywają się zdalnie, zadanie można wykonać przy pomocy prostych aplikacji on-line.
W trakcie zwiedzania wystawy uczestnicy przeglądali wybrane artykuły prasowe opisujące zbrodnie popełniane w radogoskim więzieniu i relacjonujące procesy. Ich zadaniem będzie przygotowanie tytułowej strony gazety, informującej o wybranym przez autorów problemie łamania praw człowieka we współczesnym świecie. Zadaniem uczestników jest w takim wypadku zaprojektowanie strony gazety, zgromadzenie i zredagowanie potrzebnych informacji, zdobycie i opisanie ilustracji, zaproponowanie tytułów, podtytułów, leadów, które zainteresują tematem współczesnego czytelnika.
Do przygotowania strony gazety można wykorzystać narzędzia typu:
https://www.canva.com – kreator okładek czasopism;
https://madmagz.com/ – kreator magazynów internetowych;
https://www.fotojet.com – kreator okładek magazynów prasowych.
- Podsumowaniem zajęć jest prezentacja przygotowanych prac wraz z omówieniem, dlaczego akurat wybrany przez autorów problem powinien być nagłaśniany przez współczesne media. Osoba prowadząca może zakończyć zajęcia konkluzją o uniwersalizmie i aktualności zjawisk leżących u podstaw dramatu II wojny światowej i współczesnych konfliktów politycznych oraz społecznych.